Darowizna mieszkania to popularny sposób na nieodpłatne przekazanie nieruchomości bliskim, najczęściej członkom rodziny. Proces ten wymaga dopełnienia określonych formalności prawnych i podatkowych, aby był zgodny z obowiązującymi przepisami. W niniejszym artykule omówimy, czym jest darowizna mieszkania, jakie kroki należy podjąć, aby jej dokonać, oraz jak ubezpieczyć przekazaną nieruchomość.
Darowizna mieszkania
Czym jest darowizna mieszkania to umowa, na mocy której właściciel nieruchomości (darczyńca) przenosi nieodpłatnie prawo własności na inną osobę (obdarowanego). Zgodnie z Kodeksem cywilnym, umowa darowizny nieruchomości musi być zawarta w formie aktu notarialnego, aby była ważna. Oznacza to, że niezbędna jest obecność notariusza podczas jej podpisywania.
Formalności związane z darowizną mieszkania
Przepisanie mieszkania — lokalu mieszkalnego, w formie darowizny wiąże się z koniecznością dopełnienia kilku kluczowych formalności – przede wszystkim obowiązku zgłoszenia darowizny mieszkania. Poniżej znajdziesz informację ich dotyczącą.
Sporządzenie umowy darowizny to podstawa nabycia nieruchomości: umowa ta musi być sporządzona w formie aktu notarialnego. Notariusz przygotowuje dokument, w którym zawarte są m.in. dane stron, opis przedmiotu darowizny oraz oświadczenia dotyczące przeniesienia własności, a także akt poświadczenia dziedziczenia lub akt własności nieruchomości. Koszty notarialne ponosi strona według ustalenia. Przeważnie, gdy rodzice przekazują mieszkanie dzieciom, również biorą te koszty na siebie, aby dzieci nie ponosiły wydatków dotyczących otrzymania darowizny, jako nabycie spadku.
Zgłoszenie darowizny do urzędu skarbowego: w przypadku darowizny na rzecz najbliższej rodziny (tzw. zerowa grupa podatkowa), istnieje możliwość zwolnienia z podatku od spadków i darowizn. Warunkiem jest zgłoszenie darowizny do właściwego urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia jej dokonania. Jeśli umowa została zawarta w formie aktu notarialnego, obowiązek ten spoczywa na notariuszu. Niedotrzymanie terminu zgłoszenia darowizny wiąże się z dodatkowymi kosztami oraz powstania obowiązku podatkowego.
Wpis do księgi wieczystej: po dokonaniu darowizny należy dokonać wpisu nowego właściciela w księdze wieczystej nieruchomości. Wówczas zostaje nadany numer księgi wieczystej nieruchomości. Czynność tę również może przeprowadzić notariusz za dodatkową opłatą.
Koszty związane z darowizną mieszkania
Przy przekazywaniu mieszkania w formie darowizny należy liczyć się z następującymi kosztami:
- taksa notarialna: jej wysokość zależy od wartości nieruchomości i jest regulowana przez Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości,
- podatek od spadków i darowizn: wysokość podatku zależy od wartości darowizny oraz stopnia pokrewieństwa między darczyńcą a obdarowanym, najbliższa rodzina (zerowa grupa podatkowa) może być zwolniona z tego podatku po spełnieniu określonych warunków,
- opłaty sądowe: związane z wpisem do księgi wieczystej.
Ubezpieczenie darowanego mieszkania
Po otrzymaniu mieszkania w drodze darowizny, warto zadbać o jego odpowiednie ubezpieczenie. Polisa mieszkaniowa chroni nieruchomość przed różnymi ryzykami, takimi jak pożar, zalanie czy kradzież. Przy wyborze ubezpieczenia należy zwrócić uwagę na zakres ochrony oraz sumę ubezpieczenia, która powinna odpowiadać wartości nieruchomości.
Darowizna mieszkania to proces wymagający dopełnienia szeregu formalności prawnych i podatkowych. Właściwe przygotowanie i realizacja tego procesu zapewniają bezpieczeństwo zarówno darczyńcy, jak i obdarowanemu. Po sfinalizowaniu darowizny warto pamiętać o ubezpieczeniu nieruchomości, aby chronić ją przed nieprzewidzianymi zdarzeniami.